Record of the Month, Charlie Gillett
So, so many compilations pour through the door, they become a blur. Lined
up on my shelves like soldiers waiting to go into battle, many of them
will probably be quite pleasing if I would just give them a listen. But
even though most single-artist albums are liable to be disappointing and
uneven, with just one or two tracks worth playing on the radio, I still
find myself drawn to them ahead of the compilations. Its like the
difference between eating a personally-cooked meal made from fresh food,
or heating up a pre-cooked pizza from the supermarket; between taking
a package tour to a well-known destination, and booking flights and accommodation
myself. I want to make my own discoveries. [mehr...]
EXTRASILBER: DIE
CD DER WOCHE
Globale Bastarde Der Rhythmus ist seltsam synkopiert, langsame Synthie-Sounds
schwellen an und verschwinden wieder wie abgewürgt. Das Schlagzeug setzt
ein, überraschend straight. Und dann die Stimme: heiser, gepresst. Herbert
Grönemeyer auf chinesisch. Unglaublich.
Der da singt, ist der erfolgreichste Rockstar Chinas: Cui Jian. "Caged
bird" heißt sein Song, in den vergangenen zehn Jahren wurde Cui Jian in
seiner Heimat immer wieder mit Auftrittsverboten belegt und schaffte es
doch, eine echte Rockszene zu begründen. Doch im Ausland sind seine Platten
nicht zu kaufen, kein globaler Musikkonzern hat ihn unter Vertrag genommen.
Zu exotisch für den regulären Markt, zu westlich für die nach Authentizität
gierende Weltmusikszene.
Eine ähnliche Story haben die Macher von Import-Export zu vielen der Acts
zu erzählen, die sie auf der CD-Compilation versammelt haben. Der Journalist
Jay Rutledge, der die Compilation in Zusammenarbeit mit dem Trikont Verlag
und dem WDR-Radiosender Funkhaus Europa herausgegeben hat, formuliert
die Geschichte des Weltpop als seltsames Spiel gegenseitiger Verfehlungen:
Der Westen importiert aus dem Rest der Welt das, was er für ursprünglich
hält, der Rest der Welt aber mischt die Einflüsse nach eigenen Gesetzen,
so dass am Ende lokale Mega-Erfolge niemals den internationalen Markt
erreichen, internationale Stars aber zu Hause oft gar nicht anerkannt
werden.
Jetzt will Rutledge dem deutschen Publikum mit seiner Compilation das
präsentiert, was in Afrika, Asien oder Indien wirklich vieltausendfach
als Cassette über den Ladentisch geht. Man könnte das als einen weiteren
Anlauf verstehen, nun aber wirklich den authentischen real stuff zu bringen
- und zwar wieder einmal vom lokalen Kontext losgelöst, den chinesischen
Rockstar neben dem malinesischen Bauern und der arabischen Fernseh-Moderatorin.
Doch solche hyperkritischen Zweifel räumt der aufgeräumte Sound dieser
Sammlung von internationalem Bastard-Pop schnell auf - zumal das Booklet
die Grundinformationen über die vorgestellten Bands mitliefert. So erfährt
man, dass der Eingangssong "Poisson D'Avril" von Magic System aus der
Elfenbeinküste in ganz Westafrika einer der größten Hits der letzten Jahre
war, und man versteht auch gleich warum: die Percussions sind so komplex
wie mitreißend, der Synthie-Sound klappert fröhlich dazu, und man würde
augenblicklich an Strandparty denken, wäre das Bild nicht bereits durch
die Bacardi-Reklame kontaminiert.
Eine größere Überraschung als die afrikanischen Rap-Pop-Synthesen oder
die lateinamerikanischen Latino-Punk-Mixturen in der Nachfolge von Manu
Chao sind allerdings auf diesem Sampler die osteuropäischen Acts. Leningrad
aus Russland sollen bereits auf Berliner Russendisko-Veranstaltungen das
Publikum zum Kreischen gebracht haben, und auch der Rest der Welt wird
sich schnell an ihre plötzlichen Brüll-Attacken zu Ska-Trompeten gewöhnen.
Und Tribuni Tutki aus Polen kombinieren schwerfällige Gesänge und Geigengewimmer
aus den Tatra-Bergen mit allem, was der Drumcomputer hergibt. So etwas
fände man gerne mal im Import-Export-Laden nebenan.
(Frankfurter Rundschau - 10.01.2003 - elb)
The fertile ground where global sounds meet dance beats should be the
ideal home for compilations. All those remixes and one-off projects giving
compilers something special to get their teeth into. Well that's the theory
anyway. In reality, with the whole world to choose from, most just recycle
the same tired old sounds (if I hear any more portentous spoken words
recited over a looped tabla beat or another Brazil-lite sample mixed with
jazzy electronica). Germany's ever inventive Trikont label do better than
most though with Globalista. For a start the compilation goes some way
to actually being globe spanning, with tunes from Eastern Europe as well
as the more predictable Africa, Mediterranean, Latin America, Caribbean
etc. Also there's a shared sensibility running through this very disparate
collection of tracks, each combine the local with the unexpected. Best
examples are the Russian ska /mad shouting mix of Leningrad, Turkey's
Nil with a no messin' slice of feminist pop and Trebunie Tutki, trad/
electro experimenters from Poland. Add to this more familiar (but equally
intriguing) contributions from Los De Abajo, Panjabi MC and Macaco and
you have a global comp to be reckoned with. Apparently Trikont are now
working on an East European ska collection (reserve your copy now). Available
through Klang.
(FRoots, 3-03 - Jamie Renton)
Songline
Artikel: Commercial, ugly, kitchy, sex-obsessed, big-mouthed global pop
- brilliant! | GO>>
Spex Artikel: Momentaufnahme aktueller Popmusik | GO>>
Die Zeit, in der die Welt in musikalische Regionen eingeteilt werden konnte,
ist vorbei. Längst haben sich lokale populäre Musiken mit transnationalen
Musikszenen wie Ragga, HipHop, elektronischer Clubmusik, Tango, Salsa,
Soul usw. vermischt. GLOBALISTA ist eine Momentaufnahme aktueller Popmusik,
wie sie heute, wo immer auf der Welt, gespielt und gehört wird.
Herausgeber: Jay Rutledge
(Africa Raps - Trikont US-0294)
In Zusammenarbeit mit dem WDR-Funkhaus Europa. "Globalista"
heisst dort eine Musiksendung. Außerdem veranstalten WDR-DJs unter
dem gleichen Namen regelmässig Parties.
The Trikont label
was founded thirty years ago in Munich, on proceeds from the sale of Mao's
Little Red Book. Nowadays Trikont regularly releases the most intriguing
and oddball compilations anywhere, and Globalista Import-Export is a cracker
in time for Christmas.
The theme is upbeat, commercial music from the Third World, massively
popular at home but ignored abroad. Songs that duck below the radar of
World Music, but shift huge numbers out of garish Import-Export shops
like the one depicted on the sleeve. This is the exhilarating sound of
naked commercial ambition, allied to furious plundering of modern production,
traditional styles, whatever works. In other words, these people are artists.
Lebanese singer Dania fuses Arabic percussion to a guitar loop, and thanks
to pan-Arabic satellite TV, has a hit in South America. Macaco come across
like Jurassic Five from Barcelona, colliding ebullient HipHop into Flamenco
guitars and show-off electric bass, and triumphantly getting away with
it. La Rouge are a 17-piece hell-for-leather close harmony outfit, performing
at the weekend to third generation Surinam kids in Amsterdam. And Leningrad
are the Pogues on vodka, pumping out ska and encouraging Russian audiences
to cry, "Am I a sex maniac?" The rest is impassioned pop from Ivory Coast,
Chile, Algeria, Mali, Turkey, Poland, Jamaica, France, Mexico and British
Bhangra.
There's scarcely a weak track, though some of the best ones depart slightly
from Globalista's agenda. Cui Jian's powerful fusion of rock guitar, HipHop
and trad Chinese elements is banned in China, and his shows are restricted
to unadvertised parties. His song about his plight, "Caged Bird", is a
tremendous, jangling pick-me-up. And Mohammed's sizzling Islamic ragga
is so far little known in his homeland, Senegal - before rapping his Koranic
texts, Mohammed carefully gives out the phone number of his father, a
marabout (Islamic scholar), for anyone seeking spiritual advice.
(THE WIRE, 12-2002)
|
|
|
|
Globalista
Import - Export
CD-304 |
|
Preis:
15€
|
|
|
|